Overslaan en naar de inhoud gaan
Home  /  Hoe het werkt  /  Klanten in de schijnwerpers  /  Twin Whistle
succesverhaal van coolaser craft

COOLaserCraft

Onderzoek, planning en doorzettingsvermogen maken de weg vrij voor een succesvol laserbedrijf

In 2006 las Jim Puentes, eigenaar van COOLaserCraft, een artikel over lasergraveer- en snijsystemen in een tijdschrift over houtbewerking. Hij wist niet dat één artikel hem op weg zou helpen om een succesvolle ondernemer te worden, gespecialiseerd in laserprojecten op maat.

"Toen ik voor het eerst begon, waren er verschillende vroege projecten die ik afsloeg vanwege een gebrek aan expertise, of vertrouwen, of beide, die ik nu in een oogwenk zou doen."

Jim Puentes, eigenaar, COOLaserCraft

'Een paar jaar voordat ik van plan was met pensioen te gaan, had ik een interessant artikel gelezen in een van mijn houtbewerkingstijdschriften', legde Jim uit. “Het ging eigenlijk om het gebruik van een laser, of het vinden van een lokale laseroperator, om repetitieve sneden of lay-outs te maken voor complexe vormstukken. Dat was de vonk die me op deze weg bracht.

In die tijd was Jim nieuw in de graveerindustrie, dus hij deed veel onderzoek en bezocht een Epilog-kliniek voordat hij besloot dat een laserbedrijf de juiste keuze voor hem was.

"Ik begon CorelDraw te leren, volgde een certificeringsprogramma voor kleine bedrijven aan een plaatselijke gemeenschapsschool en ontwikkelde een bedrijfsplan", zei Jim. “Pas toen ben ik op zoek gegaan naar een machine. Het kostte me meer dan een jaar om te vinden wat ik wilde: genoeg kracht om metaalmarkeringen te doen met een bed dat groot genoeg is voor sommige materialen die ik in gedachten had.”

Uiteindelijk werkte Jim samen met Epilog Laser-distributeurs bij Fairway Laser Systems om een Legend 36EXT van Epilog te kopen.

Jim vertelt ons dat zijn oorspronkelijke bedrijfsplan gericht was op het leveren van op maat gemaakte materialen voor de woningbouw- en verbouwingsindustrie: tegels, vloeren, lijstwerk en materiaal voor landschapsarchitectuur. Hij besloot al vroeg dat hij zich zou concentreren op dit soort servicewerk in plaats van op de detailhandel en niet zou concurreren met de verkopers van trofeeën en onderscheidingen in zijn gebied.

"Ik wilde vanuit mijn winkel werken en wilde geen materiaal in voorraad hebben", legde Jim uit. “Ik had een paar partners in de rij en was klaar om te gaan…..totdat ze zich terugtrokken.

Dus het was op naar plan B, 'vervolgde hij. “Ik ging de straat op en kreeg contracten met verschillende inlijstbedrijven, voor het snijden, rasteren en inleggen van karton, evenals het rasteren van glas- en houten lijsten. Ik had het geluk een paar lokale bedrijven te vinden die bieden op mechanische gereedschapssets voor het leger; gereedschappen die moeten worden gemarkeerd met een controlenummer. Door die contacten kreeg ik meer werk van een lokale gereedschapsfabrikant.”

Nadat hij de tijd heeft genomen en moeite heeft gedaan om een verscheidenheid aan klanten binnen te halen, vertelt Jim ons dat hij pas de laatste paar jaar serieus heeft overwogen om in de detailhandel te stappen en hij geniet van het extra werk.

"Het maken van op maat gemaakte acrylsjablonen is momenteel mijn grootste retailmarkt", legt Jim uit. "Zeer vast werk en vergelijkbaar met metaalmarkering met betrekking tot inkomen."

We vroegen Jim wat sommige van zijn meer populaire winkelartikelen waren en hij vertelde ons dat kookboekstandaards, visitekaartjesdoosjes, cornhole-bordsets en zijn Wee Cornhole-sets op een kwart schaal enkele van zijn bestsellers waren.

"Er is enorm veel concurrentie voor al deze items, maar de laser geeft me een voordeel als het gaat om productie, ontwerp en personalisatie," zei Jim.

Naarmate Jim's bedrijf groeide, vertelde hij ons dat hij voor sommige van de winkelartikelen die hij maakt, nieuwe processen moest bedenken, met name de cornhole-planken.

“Dat doe ik door verf te rasteren – dat maakt mijn product uniek in een zeer grote en competitieve markt en stelt me in staat te concurreren met vinylfolie. Ik bedacht zelfs een acroniem voor het proces: kleurverbeterde gerasterde verf op multiplex (CERPOP).

Een van de meest memorabele projecten die ik deed, was een cornhole-bordset ter grootte van een toernooi voor Leader Dogs for the Blind. Ik moest de borden en de tassen ontwerpen voor zowel visueel gehandicapte als ziende mensen,' zei Jim.

Wat betreft projecten die niet zo gedenkwaardig waren, vertelde Jim ons dat hij geen projecten is tegengekomen die hij niet opnieuw zou proberen.

"Toen ik voor het eerst begon, waren er verschillende vroege projecten die ik afsloeg vanwege een gebrek aan expertise, of vertrouwen, of beide, die ik nu in een oogwenk zou doen," zei Jim.

Als een van de meest deskundige en behulpzame bijdragers op de Epilog Laser Fans-pagina, vroegen we Jim welk advies hij had voor degenen die net in de branche kwamen.

"Voor degenen die net beginnen, is het belangrijk om je goede plek, je niche, te vinden en het beter, of in ieder geval anders, te doen dan wie dan ook," zei Jim. “Maak elke week tijd vrij om iets nieuws te proberen. Zorg voor een plan B.”

Wat Jim betreft, hij ziet groeipotentieel in de metaalmarkeerindustrie.

"Er is een vrij grote markt voor metaalmarkering in mijn regio, dus ik zie in de toekomst een Epilog FiberMark."

Andere schijnwerpers

Lasergraveren met Madison

Jonge ondernemer maakt van buitenschoolse lasermachineprojecten een bloeiend bedrijf

Foster Machining & American Brother Designs

Verspaningsbedrijf in Nevada gebruikt Epilog om intern te graveren en onderdelen te maken.

Low Boy Custom Beaters

Bedrijf uit Denver gebruikt een Epilog om bekroonde basdrumkloppers te personaliseren en te markeren.

Paper Sushi en Guerrilla Outfitters

Echtpaar runt succesvolle bedrijven met een Epilog Laser.

Celeste Watch Company

Horlogebedrijf gebruikt machines van Epilog Laser om prachtige inlays te lasersnijden.

Donna Diddit, LLC

Passie voor superieure kwaliteit maakt ontwerper tot laser-ondernemer